Mustafa Kemal Erzurum Kongresi günlerinde. (09.07.1919)
Fotoğraf Kaynağı: ATATÜRK, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınlar, Hazırlayan; Mehmet Özel (Güzel Sanatlar Genel Müdürü), Sayfa: 60 |
Mustafa Kemal Erzurum Kongresi günlerinde. (9 Temmuz 1919)
Mustafa Kemal Paşa'nın İlk Sivil Kıyafeti ve Fotoğrafının Çekilişi
Mustafa Kemal Paşa’nın Sine-i Millete Dönmesi
Mustafa Kemal Paşa Samsun’a çıkmasının ardından yaptıkları nedeniyle İngilizler ve dolayısıyla İstanbul hükümetinin dikkat ve tepkisini çekmişti. Hükümet nazarında artık bir âsi olup, onunla mücadele edilmesi gerekmekteydi. Bu nedenle 8-9 Temmuz 1919 gecesi bizzat Padişah Vahdettin tarafından telgraf başına çağrılmış ve derhal İstanbul’a dönmesi istenmiştir. Mustafa Kemal Paşa ise padişahın bu isteğini reddedince IX. Ordu Müfettişliğinden alınmıştır. Bunun üzerine Mustafa Kemal Paşa aynı akşam 22:50’de Harbiye Nezareti’ne ve 23:00’da ise padişaha telgraf çekerek müfettişlik görevinin yanı sıra çok sevdiği askerlik mesleğinden de istifa ettiğini ve sine-i millete döndüğünü bildirmiştir.
Erzurum Vilayeti Aliyesine (Yüce Erzurum Valiliğine)
9 Temmuz 1919 - Erzurum
Mübarek vatan ve milleti parçalanmak tehlikesinden kurtarmak, Yunan ve Ermeni isteklerine kurban etmemek için açılan milli savaşmalar uğrunda milletle beraber serbest surette çalışmağa askeri ve resmi sıfatım artık engel olmaya başladı. Bu gaye-i mukaddese (kutsal amaç) için milletle beraber sonsuza kadar çalışmağa mukaddesatım (kutsal şeylerim) adına söz vermiş olduğum cihetle, pek aşıkı bulunduğum yüce askerlik mesleğine bugün veda ve istifa ettim. Bundan sonra milli ve kutsal gayemiz için her türlü fedakarlıkla çalışmak üzere sine-i millette (milletin bağrında) bir ferd-i mücahit (savaşçı kişi) suretiyle bulunmakta olduğumu tamimen arz ve ilan eylerim.
Mustafa KEMAL1
Böylece fevkâlade yetkilerle Anadolu’ya gönderilen Mustafa Kemal Paşa sıradan bir vatandaş durumuna gelmişti. Ancak Kâzım Karabekir Paşa, hiçbir askeri yetki ve sıfatı olmamasına rağmen Mustafa Kemal Paşa’ya ziyaret ederek, kolordusuyla birlikte emirlerine amade olduğunu söylemiştir. Mustafa Kemal Paşa ile birlikte H. Rauf Bey, Refik Bey, Hüsrev Bey, Müfettişlik Kalem Amiri Hayati Bey, Yaver Cevat Abbas Bey ve Muzaffer Bey de kendiliklerinden ordudan ayrılarak milletin birer ferdi olarak Mustafa Kemal Paşa ile beraber milli mücadeleye devam etme kararı almışlardır.
9 Temmuz günü Erzurum Vilayeti’ne gönderdiği yazıyla istifa ettiğini bildirmiş, Süleyman Necati Bey de Albayrak Gazetesi’nde “Anafartalar’da ulusun onurunu, tarihin bugünkü kuşaklarından beklediği görevi gür sesiyle yükselten bu sayın komutanı, bugün de Milli Mücadele’nin başında görmek mutlu bir temâşâdır” demek suretiyle onun bu kutlu mücadelesinde bütün Erzurumluların kendisinin yanında olduğunu ifade etmeye çalışmıştır.
Mustafa Kemal’in İlk Sivil Giysisi
Erzurum Kongresi sırasında, Mustafa Kemal Paşa’nın askerlikten istifasıyla ilgili Mahzar Müfit Kansu’nun bir anısı:
-"Mustafa Kemal Paşa’nın askerlikten ayrılışının ertesi günü, yani 8-9Temmuz 1919 sabahı artık Mustafa Kemal Paşa bizden, yani halktan biriydi ve sivil giyinecekti. Bütün ömrü askerlikte geçen Paşa’nın sivil elbisesi yoktu. Hemen yeni bir elbise bulmak olanaksızdı. Sabahleyin:
-‘Elbiseyi ne yapacağız Mahzar?’ Der demez:
-‘Kolay Paşam’ dedim. Aklıma valiye gitmek geldi.
-‘Paşa için sizin elbiselerinizden birini istiyorum.’ Münir (Akkaya) Bey bir hayli sıkıldı:
-‘Evet, ama Paşa Hazretlerine yaraşır, temiz bir elbise bende de yok’ dedi. Haksız değildi. Savaş içinde ve savaş sonrası kimsede el dokunulmadık elbise kalmamıştı. Bununla beraber hemen akıl etti:
-‘Benim ya bir ya iki defa giydiğim bir jaketayım var, Paşa’ya onu vereyim.’
-‘Gayet iyi’ diyerek hemen jaketayı aldım, bende de temiz bir fes vardı. Gömlek, yaka, kravat da uydurmuştum. Paşa’nın ilk sivil kıyafetini böylelikle temin etmiş olduk."2
"Münir Bey'in verdiği kıyafeti kaptıkları gibi paşaya getirdiler. Pantolon, biraz göbeklice olan Münir Bey'e göre dikildiğinden Paşa'ya bol geldi. Hemen Kolordu dikimevinden bir terzi çağırıldı ve pantolunun beli, paşaya göre daraltıldı. Mazhar Müfit Bey'in gömleklerinden en yenicesi yıkanıp ütülettirildi. Kravat da tedarik edilince iş yoluna konulmuş olundu.
Şimdi Paşa'nın sivil kılıkla bir resiminin çekilmesi lazımdı, bunu yarın bütün dünya basını isteyecekti. Süleyman Necati'nin Erzurum'da yayınlanan Albayrak Gazetesi'nin fotoğrafçısı resmi çekmeye geldi. Bu kez de, resimde Mustafa Kemal'in eli nerede olmalıdır, sonra elinde ne bulunmalıdır, tartışması başladı. Paşa'nın sağ elinde sigarası olabilir düşüncesine itiraz eden olmadı ama sol eli hakkında çeşitli öneriler geldi. Kimi "Eli cebinde olsun" dedi, kimi, "Eline birşey alsın" dedi. İbrahim Süreyya, cebinden çıkardığı tespihini Paşa'ya uzattı; görünümünde uzakta olsa bir din bağının bulunmasında yarar görüyorlardı...
Ve nihayet istenen poz verdirilip resim çekildi; böylelikle, Anadolu ihtilalinin ilk uygar görünüm sembolü ebedileştirilmiş oldu."3
Kaynaklar; 1 Atatürk'ün Tamim, Telgraf ve Beyannameleri, A.A.M. Ankara, 2006. ISNB: 975-16-1682-4. Sayfa: 58
2 Mazhar Müfit Kansu, Erzurum'dan Ölümüne Kadar Atatürk'le Beraber, Cilt 1, Türk Tarih Kurumu, 4. Baskı, 1997 ISBN: 975-16-0906-2, Sayfa:41
3 Nuyan Yiğit, Atatürkle 30 Yıl İbrahim Süreyya Yiğit'in Öyküsü, Remzi Kitabevi, 3. Basım, Şubat 2006, ISBN: 975-14-0994-2, Sayfa: 131